lauantai 15. syyskuuta 2018

Mindfulness, eli tietoinen läsnäolo


Mindfulness tarkoittaa suomeksi tietoista ja hyväksyvää läsnäoloa. Se on pysähtymistä tähän hetkeen ilman että arvostelemme esimerkiksi olemustamme tai ajatuksiamme mitenkään. Ajatukset, tunteet ja kokemukset saavat olla sellaisia kuin juuri nyt olevat.

 Mindfulness ei ole rentoutuskeino tai keino tyhjentää mieli ajatuksista, koska se vaatii tietoista läsnäoloa ja havainnointia. Tietoiseen läsnäoloon ei myöskään kuulu uskonnollista tai hengellistä puolta, vaikka sen juuret ovatkin buddhalaisuudessa.

 Mindfulness on tärkeä taito nykymaailmassa, jossa ihmiset vaativat itseltään ja toisiltaan valtavan paljon. Tietoinen ja hyväksyvä läsnäolo on keino opetella hyväksymään asiat, ihmiset ja tilanteet sellaisina kuin ne ovat. Tietoista läsnäoloa harjoittaessa ajatuksia, tunteita ja asioita ei arvoteta. Ne eivät ole hyviä tai huonoja, ne vain ovat ja sillä hyvä. Voit todeta esimerkiksi, että polveen koskee, ja hyväksyä asian sellaisena. Voit todeta että on paha mieli, ja hyväksyä sen että sillä hetkellä tuntuu pahalta. Se ei ole hyvä tai huono asia, vaan asia joka on nyt näin.


Tietoisen läsnäolon säännöllisen harjoittelun on todettu lisäävän luovuutta ja positiivisia tunteita. Se auttaa myös keskittymään ja säätelemään tunteita aiempaa paremmin. Itse pidän erityisen tärkeänä sitä, kuinka tietoinen läsnäolo kehittää itsetuntoa, itsensä hyväksymistä ja itsetuntemusta.

Jotkut ihmiset voivat löytää tietoisen läsnäolon harjoituksista helpotusta myös stressiin ja ahdistukseen.


Tietoisen läsnäolon harjoitteluun tärkein työkalu on oma mieli, joten periaatteessa tietoisen läsnäolon taitoja voi harjoittaa missä vain ja milloin vain. Aluksi kannattaa kuitenkin valita rauhallinen ja paikka ja aika, jolloin kukaan ei häiritse keskittymistäsi.

Ensimmäisellä kerralla riittää muutaman minuutin mittainen harjoitus, jossa keskityt esimerkiksi hengityksen tarkkailuun. Kun mieli harhailee, palauta keskittyminen hengitykseen. Älä pyri kontrolloimaan hengitystä (ainakin itse alan silloin herkästi ns. ylihengittää), keskity vain tarkkailemaan.


Netistä löytyy paljon tietoisen läsnäolon harjoituksia, ja itse aloitan sunnuntaina postaussarjan, jossa esittelen joka sunnuntai yhden tietoisen läsnäolon harjoituksen tai rentoutusharjoituksen seuraavaa viikkoa varten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sano pois vaan!